אפריל 25, 2024
הפחתת היטל השבחה

הפחתת היטל השבחה

יש שני דרכים עיקריות להפחתת היטל ההשבחה. אבל לפני הכל, חשוב לדעת מהו ההיטל הזה שגורם לנו לשלם סכום גדולים ומשמעותיים לרשות המקומית.
הצטרפו אלינו לכתבה מעניינת במיוחד.

הכתבה בשיתוף עם חברה מובילה המתמחה בהליך הפחתת היטל השבחה.

כמה מילים על היטל השבחה

מדובר על תשלום שיש להעביר לרשות המקומית וזאת בגין מתן אישור שהתקבל לזכויות בנייה על נכס מסוים. אותו אישור למעשה גורם לכך ששווי הנכס עולה. יש 3 תכניות מרכזיות של הרשות המקומית שמעניקות זכויות בנייה ובגין גם ישולם היטל השבחה והן: אישור הקלה, אישור שימוש חורג ותכנית בניין עיר. למעשה, אם אחת מבין התכניות שהוזכרו לעיל חלה על נכס שיש ברשותכם, הרי שאתם תחויבו לשלם היטל השבחה.

מי משלם את ההיטל ההשבחה?

על פי החוק במדינת ישראל, היטל ההשבחה מוטל על בעל הנכס. אם נחדד יותר, ההיטל מוטל על כל מי שהינו בעל הנכס הרשמי ביום בו התכנית קיבלה אישור ברשות המקומית. שימו לב, גם אם לא השתמשתם בהיתר שניתן לכם, אתם עדיין תחויבו בגינו. מה הכוונה? נניח שיש לכם היתר לבנות קומה נוספת בנכס שלכם אבל אתם למעשה לא בניתם את הקומה הזו מעולם, עדיין אתם תצטרכו לשלם את היטל ההשבחה ומדוע? כי אתם הייתם הבעלים הרשמיים של הנכס ביום בו ההיתר אושר על ידי העירייה או הרשות המקומית.

מתי תצטרכו לשלם על היטל ההשבחה?

אתם תשלמו עליו, ביום בו מימשתם את זכויות הבנייה שלכם ומה הכוונה? קיימים שני מצבים בהם תוכלו לממש את הזכויות והם כאשר הוצאתם לפועל את זכויות הבנייה ובניתם קומה שנייה למשל או כאשר עשיתם העברה של זכויות הבנייה לאדם אחר. כלומר, כאשר מכרתם את הנכס לאחר, גם אם לא מימשתם את הזכויות שלכם.

איך נקבע סכום היטל ההשבחה?

זכרו ששיעור ההיטל הוא 50 אחוזים מהשווי של ערך עליית הנכס. מה הכוונה? אם קיבלתם היתר לסגור מרפסת שמש שיש לכם בנכס ולהפוך אותה לחדר והדבר גרם לכך שערך הנכס שלכם עלה בעוד 150,000 שקלים, הרי ששיעור היטל ההשבחה שתצטרכו לשלם יהיה 75,000 שקלים.

מתי תוכלו להגיש בקשה להפחתת היטל השבחה?

קיבלתם הודעה שעליכם לשלם היטל השבחה בשיעור מסוים? זכרו שתוכלו להגיש ערעור על סכום ההיטל וזאת תוך 45 יום מקבלת ההודעה. שימו לב, יכול לקרות מצב בו הגשתם וערעור ומי שידון בו יחליט דווקא לא להפחית אותו אלא להעלות אותו. אז יש סיכון כאשר מגישים בקשת ערעור. עליכם לוודא שכדאי להגיש את הבקשה.

מה יכול להיות עילה להפחתת היטל השבחה?

להלן מצבים שבהם סביר להניח שתהיה הפחתה:

-הערכת יתר של שווי הנכס.

-הערת יתר של שווי זכות הבנייה.

-מתן זכויות שאי אפשר לנצל אותן מייד אלא רק בעוד מספר שנים.

חשוב מאוד להיעזר באיש מקצוע כמו שמאי מקרקעין מקצועי ועם ניסיון. הוא יכול לבדוק את כל הנתונים ובהתאם להגיד אם יש לכם סיכוי לקבל הפחתה בהיטל שנקבע לכם לשלם או לא.

כמה מילים על בקשה להפחתה של היטל השבחה

חשוב לציין שיש שני הליכים שבאמצעותם אפשר להגיש בקשה והם:

-מינוי שמאי מכריע – כלומר אתם פונים למועצת שמאי מקרקעין ואתם מבקשים למנות שמאי מכריע. זוהי דרך פופולארית להפחתת היטל השבחה.

-הגשת ערעור לוועדת ערר – הליך זה מבוצע רק במקרה בו חויבתם לשלם היטל השבחה אבל מגיע לכם בכלל פטור מתשלום.