אפריל 14, 2024

מה זה מולטי פמילי?

מדובר על מקבץ של דירות הנמצאות באותו מתחם. הן מופיעות בטאבו כיחידה אחת.
המשיכו בקריאת הכתבה ותוכלו לגלות בעצמכם האם מולטי פמילי היא השקעה כדאית או שעדיף להשקיע בסינגל פמילי (בית פרטי).

הכתבה בשיתוף חברת השקעות ותיקה בתחום של השקעות מולטי פמילי בארה"ב.

איזה נכסים קיימים בארצות הברית?

בארצות הברית קיימים 3 סוגים עיקריים של נכסים. הם שונים זה מזה מכל מיני בחינות כמו, אוכלוסיית היעד, התשואה והביקושים לשכירות ומכירה. להלן הסוגים:

סינגל פמילי – מדובר על נכס שהוא בית פרטי. אין לו קיר משותף עם בית נוסף.

קונדו – מדובר על נכס שהוא דירה הנמצאת במתחם של דירות. הדירה רשומה בנפרד בטאבו וזאת בשונה ממולטי פמילי, שם כל הדירות רשומות בטאבו כנכס אחד.

מולטי פמילי – מדובר על נכס שמקביל לבניין או לשכונה. הוא כולל עשרות ואף מאות יחידות דיור בתוכו. כל אלו מחוברות אחת לשנייה. למעשה, הן לא ניתנות למכירה כיחידה בודדת. השקעה במולטי פמילי מתאימה מאוד למשקיעים גדולים שיש להם סכומי כסף גבוהים. מי שמתגורר במולטי פמילי הם דיירים במעמד בינוני ומטה. כמובן הכל תלוי גם בעיר ובשכונה.

אין ספק שמבחינת האמריקאים, החלום הוא לגור בסינגל פמילי. אחריו בדירוג יהיה הקונדו (דירה) ולבסוף המולטי פמילי (בניין או קבוצת בניינים).

מולטי פמילי ומימון

כאשר מדובר על מולטי פמילי, מדובר על מתחם רחב. עלות הרכישה שלו תהיה גבוהה וכך גם התשואה. אגב, בניגוד לסינגל פמילי וקונדו, הבנקים בארצות הברית נותנים הלוואות ומשכנתאות לזרים, על מנת שירכשו את מתחמי המולטי פמילי. יש רק תנאי אחד שמאפשר את הרכישה והוא שאחד השותפים צריך להיות בעל אזרחות אמריקאית. רוב המשקיעים יבחרו להשקיע במולטי פמילי כקבוצה עם עוד משקיעים. אחד המשקיעים יהיה שותף מקומי בנכס ותודות לו יהיה אפשר לקחת מינוף בנקאי.

האם יש חסרונות ויתרונות בהשקעה במולטי פמילי?

יש חיסרון אחד בולט והוא ביקוש נמוך לשכירות. על כן, גם לוקח זמן רב למכור נכסים מסוג זה.
יש גם יתרון בולט והוא התשואה הגבוהה. כך שבגדול, אפשר לראות בהשקעה במתחמי מולטי פמילי, השקעה שיכולה להיות כדאית ומוצלחת והכל כתלות בפרטי העסקה.

מה עדיף – מולטי פמילי או סינגל פמילי?

בארץ יש המון חברות המארגנות קבוצות רכישה למולטי פמילי. כל משקיע הוא בעל מניות ולא בעל דירה במתחם. כאשר אחד המשקיעים ירצה לצאת מהעסקה ולממש את כספו, יהיה לו קשה למכור את המניות שלו. אגב, אם היה לו נכס בבעלותו כמו סינגל פמילי או קונדו, היה לו הרבה יותר פשוט ונוח לממש את כספו. כך שחשוב מאוד לקרוא כמה שיותר מידע בנושא ולעשות את השיקולים המתאימים ולבדוק איזו השקעה יותר מתאימה. שיהיה בהצלחה!