מאי 15, 2024
שעווה באוזן

דברים שמומלץ שתדעו על האוזניים שלכם

אין ספק שהאוזניים יכולות לומר לנו המון על עצמינו וגם על הבריאות שלנו.
הצטרפו אלינו לכתבה מעניינת במיוחד בה נדבר על שעוות האוזניים, הפרשות מהאוזן, אוזן סתומה וירידה בשמיעה.

הכתבה בשיתוף עם המרכז הישראלי לרפואת האוזן.

כמה מילים על האוזניים שלנו

האוזניים הן לא רק איבר השמיעה שלנו, אלא יש להן גם תפקיד משמעותי בשמירה על שיווי המשקל של הגוף. כל אוזן מחולקת ל-3 חלקים בה: האוזן הפנימית, האוזן התיכונה והאוזן החיצונית. לכל אחד מהחלקים הללו, יש תפקיד חשוב בתהליך השמיעה.

כמה מילים על צבע השעווה

בשליש החיצוני של תעלת השמיעה, יש בלוטות עור המפרישות שעווה. לשעווה, יש תכונה אנטי בקטריאלית ועל כן, קשה לפטריות וחיידקים לגדול בסביבתה. במידה ושמתם לב לצבע שונה של שעווה או לכמות שונה מזו שאתם מכירים, אין לכם מה לחשוש. יש אנשים שיש לה כמות קטנה של שעווה ואחרים שיש להם כמות גדולה. כמו כן, חשוב לציין שהצבע של השעווה קשור לכל מיני דברים כמו, שינויי טמפרטורה, מזג אוויר ועוד.

מה אומרת שעווה דביקה או יבשה?

על פי מחקר שפורסם לפני 8 שנים (בשנת 2014), נמצא שיש קשר בין המרקם של שעוות האוזניים לבין המוצא שלנו. מה הכוונה? שעווה עם מרקם לח או דביק, נמצאה אצל אנשים ממוצא אירופאי או אפריקאי ואילו שעווה עם מרקם יבש, נמצאה אצל אנשים ממוצא אמריקאי או אסייתי. החוקרים הסבירו את ממצאי המחקר בכך שהתקיימו שינויים אבולוציוניים גנטיים שהמטרה העיקרית שלהם הייתה הסתגלות לכל מיני תנאי אקלים.

כמה מילים על הפרשות מהאוזן

במידה ויש לכם הפרשות, אל תתעלמו מהן. הפרשות יכול להעיד על דלקות וגם על חור בעור התוף. כמו כן, בעונת הקיץ, המון אנשים סובלים מדלקות אוזניים וזאת משום החשיפה הגבוהה למים.
על כן, עשו לכם הרגל וכאשר סיימתם לשחות, ייבשו היטב את האוזניים ונקו אותן עם מגבת או נייר טישו רך. עשו זאת אך ורק בחלק החיצוני של האוזן.

כמה מילים על אוזן סתומה וירידה בשמיעה

במידה ואתם עושים שימוש באוזניות בתוך האוזן, עליכם להיות מודעים לכך שהמון שעווה יכולה להתייבש ולגרום לכם לחסימה של תעלת האוזן. כך שבמידה ואתם חווים ירידה בשמיעה וגם מרגישים שהאוזן סתומה, מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא מומחה ולבדוק שלא מדובר על חסימה. אגב, במקרה שאכן מדובר על חסימה, דעו שיש כל מיני דברים להסיר את השעווה שהצטברה. לדוגמה, אפשר לעשות שטיפות אוזניים ואפשר גם להשתמש בטיפות מיוחדות שמטרתן להמיס את השעווה.

כמה מילים על צורת התנוך

המון אנשים נוטים לחשוב שיש רק 2 צורות לתנוך של האוזן והן תנוך חופשי ותנוך מחובר.  
אך בפועל לא כך הדבר. יש המון סוגים של תנוך. כל הסוגים משתנים בהתאם למידת הצמידות של התנוך. במידה ותהיתם אם יש משמעות לצורת התנוך, אז נאמר לכם שאין משמעות גדולה אבל הצורה כן קשורה בגנטיקה.