אפריל 24, 2024

איך לבחור נוטריון?

בראשית דברינו, נדון מהו נוטריון. הנוטריון הנו עורך דין עם סמכויות נוספות לייצוג לקוחות. אם העורך דין הרגיל מחויב לאינטרס החד צדדי של לקוחו, הרי שהנוטריון מחויב לאמת כפי שהיא. בנושאים כמו אישור רישום צוואות, אישור תרגומים של תעודות בגרות, לימודים אקדמיים, הסמכות וכיוצא באלה, התשובה היא חד ערכית ברבים מהמקרים. כמובן שגם בעולם העסקים ובנושאים העוסקים במדע, תרבות ומשפט הדברים עובדים כך. נוטריון אינו יכול לאשר מסמך שאינו משקף את המציאות כפי שהיא. מדוע זה כל כך חשוב? משום שברגע שנוטריון אישר טענה מסוימת. מדובר על קביעה כמו משפטית שלשופט בדיון עתידי יהיה קשה עד בלתי אפשרי להפוך את החלטתו. הדרישות הקפדניות למינוי נוטריונים מעידות אף הן על המעמד המיוחד: עורך דין יכול להפוך לנוטריון אם ורק אם הוא אזרח ישראל, או בעל תעודת תושבות, היה חבר בלשכת עורכי הדין 10 שנים ולא הורשע בעבירה שיש עמה קלון. עליו לעבור הכשרה מתאימה המאושרת על ידי משרד המשפטים.

הצעד הראשון מתחיל בבדיקת התמחותו של הנוטריון ווידוא שהיא רלוונטית עבורכם

ישנם נוטריונים העוסקים בנושאים בתוך ישראל וישנם נוטריונים המתמחים בתרגומים כמו תרגום נוטריוני ובחוזים מול מדינות מסוימות בחו"ל. כל משרד נוטריון בקיא בשפה אחרת שהיא שפת הדגל שלו ועליה מבוססת כל העבודה.
ניתן לומר כי את רוב המסמכים הנדרשים לאשרור על ידי נוטריון ניתן לסווג לשתי קבוצות עיקריות: ייפוי כוח שהלקוח (כלומר אתם, כמי שפונים לנוטריון) מבקש לנכס לעצמו לפעול בשם אחרים, או האצלת סמכות ייפוי כוח עבור אדם אחר. דוגמה למקרה הראשון: קרוב משפחה שהגיע לגיל סיעודי או נמצא לא כשיר לכלכל את עצמו ואתם מבקשים ייפוי כוח לנהל את ענייניו הכלכליים. דוגמה למקרה השני: העתקתם את מקום מגוריכם לחו"ל אבל נדל"ן ההשקעה שלכם הוא בישראל ואתם רוצים לתת לקרוב משפחה אחר לנהל עבורכם את הנכסים. את משרדו של נוטריון חשוב לבחור גם על פי סוג השפה בה עוסקים וגם על פי סוג ייפוי הכוח בו המשרד יותר מצטיין: כוח שאתם מבקשים לעצמכם או כוח שאתם מעוניינים לתת לאחרים.

הצעד השני ממשיך בירידה לפרטים ובחינת הצעות המחיר עבור השירותים השונים

ארגון מסמך ייפוי כוח ישיר, ארגון מסמך ייפוי כוח עקיף. אשרור תרגום מסמך, אשרור תרגום תעודות – לכל אחד מהשירותים הללו יש מחיר שהוא פחות או יותר קבוע והוא תולדה של התנהלות נוטריוני לשכת הנוטריונים. חשוב לבדוק שגם נותן השירות שלכם מקפיד על ערוץ תמחור זה ואינו מספק שירות שמחיריו גבוהים יותר ללא סיבה מוצדקת. כמו כן, מומלץ לבדוק כי נוטריון אותו אתם מעסיקים הנו בעל ידע באופן מובהק בתחום השירות שאתם זקוקים למענה מקצועי, מדייק בפרטים ובעל רקורד עשיר של הצלחות בתחום המדובר.