מאי 13, 2024
יאכטות

מה כדאי שתדעו על יאכטות?

עולם היאכטות, מסקרן המון אנשים ולא סתם. אם בעבר, יאכטות נתפסו כתחביב של עשירים בלבד, כיום לא כך הדבר. אפשר לראות שגם אנשים לא עשירים, משכירים ואפילו רוכשים יאכטות.

מה חשוב שתדעו על יאכטות? ריכזנו שאלות ותשובות נפוצות בנושא.
הכתבה בשיתוף עם אקווה מרינה יאכטות.

שאלה מס' 1 – מהי יאכטה ואיזה סוגים של יאכטות יש?

מדובר על כלי שייט שמשמש לספורט או להנאה. יש מגוון סוגים של יאכטות בהם, מפרשית, מנועית, קטמרן, קאץ', גולט. הסוג הראשון משתמש באנרגיית הרוח לתנועה. הדבר קורה תודות ליצירת עילוי מכוח הפרשי הלחצים במפרשים. הסוג השני הוא יאכטה שאמצעי ההנעה שלה הוא מנוע דיזל או מנוע בנזין. הסוג השלישי הוא יאכטה בעלת 2 גופי ציפה. ליאכטה זו, יש 2 גרסאות בהן, הגרסה המנועית או הגרסה המפרשית. הסוג הרביעי הוא יאכטה שיש לה תרן קדמי גבוה ותרן אחורי נמוך וכמו כן יש לה 3 מפרשים. הסוג החמישי הוא יאכטה שעשויה מעץ וניתן לראות אותה בעיקר במזרח הים התיכון במדינות כמו יוון, קרואטיה וטורקיה.

שאלה מס' 2 – איזה שימושים יש ליאכטות?

השימושים הם על פי הייעוד של הכלי. להלן השימושים: פנאי, דייג, אירוח מסחרי, מרוץ, יאכטות שעושים בהן שימוש לצורך דייג וצלילה, יאכטות לתחרויות שייט ואימון ועוד.

שאלה מס' 3 – מהם אמצעי ההנעה של היאכטות?

להלן האמצעים: בנזין, אנרגיה סולארית ורוח, מימן.

שאלה מס' 4 – איזה סוגים מפרשים יש ביאכטות?

להלן הסוגים: ראשי, חלוץ, מאסף, מפרש סערה, ספינקר, ג'ניקר, הידרופוייל.

שאלה מס' 5 – איפה יש מעגנות ונמלי יאכטות בישראל?

להלן המקומות: נמל טבריה ומעגנות הכנרת, מעגן הדיג ומרינת קישון הנמצאים בעיר חיפה, מרינה הרצליה, מרינה "אתרים" הנמצאת בעיר תל אביב, נמל יפו, מרינת אשדוד, נמל תל אביב, מרינת אשקלון ומרינת אילת.

שאלה מס' 6 – מהם החומרים מהם מיוצרות היאכטות?

בעבר, היה מקובל לבנות יאכטות מעץ. כיום, בונים אותן מחומרים כמו, פיברגלס, ברזל, בטון, אלומיניום ועוד.

שאלה מס' 7 – כמה עולה לקנות יאכטה?

אם מדובר על יאכטות מפרשיות בגדלים שבין 30-40 פיט, טווח המחירים יתחיל ב-90,000 אירו. כמובן המחיר לא כולל אבזור, הובלה, מיסוי ורישוי.

שאלה מס' 8 – כמה עולה להחזיק יאכטה?

עלויות אחזקת יאכטה שנתיות הן כ-7 עד 10 אחוזים משווי הכלי. לעלויות הללו, יש להוסיף גם עלויות נוספות כמו, ביטוח, אגרות רישוי, עלות עגינה, טיפולים דו שנתיים וכו'. יש גם לקחת בחשבון את עלויות הדלק. אם מדובר על יאכטה מפרשית קטנה, עלויות הדלק יהיו נמוכות משמעותית ביחס ליאכטה שמונעת בבנזין. יש גם להוסיף עלויות עגינה במרינות בישראל. אם מדובר על עגינה של יאכטה קטנה, המחיר יהיה 1400 עד 1600 שקלים. יש לציין שחישוב המחיר מבוצע על פי תעריף מטר רץ של הנהלת המרינה וכמו כן מחושב לפי סיווג לסירה פרטית או מסחרית.