ספטמבר 7, 2024
טיפול באבן בבלוטת רוק

כל מה שצריך לדעת על אבן בבלוטת הרוק

במידה ובסמוך לזמן האוכל – לפניו, אחריו ולפעמים אפילו רק מהמחשבה על פעולת הבליעה אתם מרגישים כאב עז, יכול מאוד שאתם סובלים מאבן באחת מבלוטות הרוק. רובינו מכירים את הימצאותן של אבנים בכליות או בדרכי השתן, אך אבנים בבלוטת הרוק היא תופעה שכיחה שתופיע לרוב אצל גברים. הנה כל הדברים החשובים שתצטרכו לדעת בנושא.

מהי אבן בבלוטת הרוק?

אבנים אלו מכונות לעיתים גם משקעים, יכולות להצטבר ולהימצא בדרכי הרוק ולגרום לנפיחות, לכאבים עזים, לאי-נוחות סביב האוכל ועוד. סביב חלל הפה שלנו קיימות למעשה שש בלוטות רוק שנחשבות גדולות, לצד בלוטות רוק קטנות רבות.

בלוטות אלו מייצרות לא מעט רוק כל יום והן מפוזרות בחלל הפה באופן הבא – 2 בצדי הפנים ליד האוזניים מכונות בלוטות הפרוטיס, 2 מתחת לאזור הלסת מכונות הבלוטות התת-לסטיות ו-2 נוספות, שממוקמות בתחתית הפה ונקראות גם בלוטות תת-לשוניות.

התופעה המכונה 'סיאלוליטים' (Sialolithiasis), מתארת למעשה בשמה את הבעיה שנוצרת כאשר אבן גורמת לחסימה בבלוטות הרוק – מקור שם התופעה מגיע מיוונית ופירושו מתחלק ל-2: סיאלון (Sialon) הוא רוק ו-ליתוס (Lithos) משמעותה אבן. הבלוטות השכיחות ביותר להימצאותן של אבנים הן הבלוטות התת-לשוניות (למעלה מ-60% מהמקרים) והתופעה נפוצה יותר אצל כברים בטווח הגילים שבין 20 ל-45.

מהם הגורמים ליצירת אבנים בבלוטת הרוק?

חסימה בבלוטות הרוק יכולה להוביל לאי-נוחות גדולה ולכאבים לא נעימים, כאבים אלו יורגשו ב-2 מקרים עיקריים – חסימה עקב היצרות של הצינורית או אבן החוסמת אותה. הגורמים ליצירה ולהצטברות של אותה אבן שיכולה להיות לבדה או לצד אבנים זעירות נוספות, הינם מגוונים וכוללים בין היתר:

  • מטבוליזם בלתי תקין של סידן
  • תוצאה של התייבשות
  • ירידה או הפחתה בזרימת הרוק
  • שינויים ברמת החומציות בעקבות זיהומים

עם זאת, חשוב לציין שאף על פי שמחקרים רבים נערכו בתחום, נהוג להתייחס אל גורמים אלו בהסתייגות מסוימת שכן הגורמים והסיבות לתופעה טרם ידועות בוודאות מוחלטת.

כיצד מאבחנים את התופעה?

כאשר אתם מרגישים הפרעה והאטה בזרימת הרוק, נפיחות, חסימה מלאה או חלקית של הרוב בחלל הפה, התגברות לא שגרתית של הפרשת רוק וכן הפרשת רוק מוגבר וכאבים סביב נושא האוכל והארוחות – כדאי מאוד שתלכו להיבדק.

לעיתים ובהתאם לבלוטת הרוק בה נמצאת האבן, ניתן יהיה להבחין בנפיחות בצוואר, בלשון מעט מורמת, בנפיחות סביב האוזניים ובתופעות לוואי נוספות שאותן ניתן לראות אך בעיקר להרגיש. בתהליך האבחון המקצועי אצל הרופא המומחה, יהיה צורך לרוב לעשות שימוש באמצעי דימות כגון צילום רנטגן, CT, אולטרסאונד, MRI, אנדוסקופיה לדרכי הרוק ועוד.

מהם דרכי הטיפול בה?

בהגעה אל מרפאת שיניים בה נמצאים רופאים מומחים לכירורגיית פה ולסת, תוכלו לקבל את האבחנה, את הפתרון ואת דרכי הטיפול המתאימות, המדויקות והנכונות ביותר.

לעיתים במקרים בהם הזיהום אינו גדול או יחסית מוגבל, ניתן יהיה לטפל באמצעות מתן אנטיביוטיקה, עיסוי של מקום הנפיחות ושתייה מרובה של מים. אך בהתפתחות של מצב זיהומי חמור בבלוטת הרוק התת-לסתית בעיקר, החסימה עלולה להיהפך לקבועה ובמקרים מסוימים אף לחסימת דרכי האוויר.

במקרים אלו, הטיפולים יכללו לרוב התערבות כירורגית מצד המומחה לכירורגיית פה ולסת.

אבן בבלוטת הרוק מטופלת במגוון דרכים ניתן למצוא למשל:

  • טיפול אנדוסקופי דרך פתח הבלוטות ללא חתך במקרים של אבן קטנה, או עם חתך לחשיפת הצינורית במקרים מורכבים יותר.
  • טיפולים כירורגיים הכוללים את הסרתן של בלוטות הרוק (במקרים חריגים).
  • טיפולים לא פולשניים בגלי הדף (ESWL) ומיועדים לשחרור האבן או האבנים שבבלוטות.

כל המומחים במקום אחד

המרכז הכירורגי שוורץ-ארד שהוקם על ידי ד"ר דבורה שוורץ-ארד, מאגד את מיטב המומחים ואנשי המקצוע מתחומים כמו כירורגיית פה ולסת, שיקום הפה ועיצוב החיוך, כירורגיה פלסטית ואסתטית, רפואת עור, אף-אוזן-גרון ועוד.

במרכז הרפואי מנצלים את שיתופי הפעולה בין המומחים, על מנת להעניק לכלל המטופלים את האבחונים המדויקים ביותר וכן את הטיפולים החדשניים, היעילים והבטוחים ביותר.

לכן במידה ואתם סובלים מאבן בבלוטת הרוק, הגיעו להיבדק במרכז הרפואי שוורץ-ארד ותוכלו למצוא את הפתרון שיקל עליכם מיד.