מאי 12, 2024
איך פועל מנוע חשמלי

איך מנוע חשמלי פועל?

יש כל מיני סוגים של מנועים מלבד מנועים חשמליים בהם, מנועי שריפה פנימית של בנזין או דיזל או מנועי קיטור. אין ספק שגם עם המנועים הללו, העולם שלנו היה מסוגל להסתדר. יחד עם זאת, יש יתרונות משמעותיים ובולטים למנועים חשמליים בהשוואה למנועים אחרים והם מתבטאים במשקל קל, בממדים קטנים, בפשטות, באמינות ועוד. כמו כן, ניתן להשתמש במנועים חשמליים לכל מיני מטרות. לדוגמה, אפשר להשתמש בהם על מנת להפעיל משאבות מים, להפעיל גשרים מתרוממים, למכוניות חשמליות, מערכות היסע, מוצרי חשמל ועוד.

המנועים החשמליים מיוצרים בכל מיני גדלים ואפשר לראות שיש מנועים שהינם בגודל של בית קטן ויש אחרים שהינם זעירים וזאת תודות לפיתוחים ננוטכנולוגיים.

הכתבה בשיתוף עם חברת nanomotion.com

כמה מילים על פעולת המנוע

אם תהיתם איך חשמל יכול לדחוף או למשוך משהו, תנו לנו להסביר לכם. אמנם חשמל הוא חסר משקל, אבל אין ספק שיש לו יכולת אדירה. תודות לתנועת אלקטרונית שיש בזרם חשמלי, אפשר להביא ליצירה של שדה אלקטרומגנטי. אותו שדה מביא לתנועה של אלקטרונים אחרים וגם יכול להשפיע על מגנטים. מדובר על פעולה שמבוצעת מרחוק, כלומר הכוח האלקטרומגנטי מנוצל על ידי המנוע החשמלי. כמו כן, הזרם שיש בתיל המצוי של אותו שדה מגנטי, יכול לצור כוח אלקטרוני מגנטי. כוח זה פועל בניצב לכיוון הזרם החשמלי. אותו תיל שממוקם במנוע החשמלי, נמצא על ציר והכוח המופעל עליו, מביא לכך שגם הציר וגם התיל יתחילו להסתובב. למעשה, ניתן לראות ששדה מגנטי נוצר על ידי תיל אחר. הזרם שעובר בו הוא זה שמביא ליצירת שדה מגנטי.

איזה סוגים של מנועים חשמליים יש?

להלן הסוגים הנפוצים:

-מנועים סינכרונים וא-סינכרונים

-מנועי צעד (נקראים גם Step Motors)

-מנועי זרם ישר (נקראים גם DC Motors)

כמו כן, המנועים מתחלקים לשני סוגי שליטה בהם: מנועים ללא מברשות ומנועים עם מברשות.

ההיסטוריה שמאחורי המנוע החשמלי

בשנת 1820, גילה פיזיקאי בשם הדני אוורסטד את הדבר הבא: זרם חשמלי יכול לייצר סביבו שדה מגנטי. לאחר מכן ותודות להמון מחקרים בתחום החשמל, בשנת 1929 פותח המנוע החשמלי על ידי המדען האמריקני ששמו ג'וזף הנרי. עם השנים, המנועים החשמליים השתכללו עוד יותר וכיום ניתן לראות שמשתמשים בהם כמעט בכל מכשיר או מוצר.

מנוע חשמלי לא רק בתעשיית הרכב

כיום, אפשר לראות שיש הרבה יצרניות רכב, שמתקינות מנועים חשמליים ברכבים שהן מייצרות.
אין ספק שכאשר מדובר על מנועים חשמליים ברכבים, יש המון יתרונות לכך (בהשוואה למנועי הבנזין או הדיזל), כמו הפחתת הזיהום, תחזוקה פשוטה ומינימאלית, הפקת כוח רב ועוד. מלבד תעשיית הרכב, אפשר לראות שגם תעשיות אחרות עושות שימוש במנועים חשמליים. לדוגמה, יש שימוש במנועים חשמליים באנטנות לווייניות, בכלי עבודה, במוצרים כמו מיקסרים, מקררים, מייבשים, מכונות כביסה, מחשבים, מדפסות ואפילו שערים חשמליים.