יולי 27, 2024
שיעול

מהו שיעול יבש אצל ילדים וכיצד להקל על התסמינים

הורים לילדים קטנים מכירים את הריקוד החוזר הזה טוב מאיתנו. עוד פעם לילה ואתם שומעים את הילד או הילדה משתעלים בחוזקה מהחדר ליד. לא תמיד השיעול מלווה בנזלת ולא תמיד הוא מלווה בחום גבוה, אבל ברור לכל כי יש כאן בעיה הדורשת פתרון. במאמר הבא אנחנו רוצים לעזור לכם, ההורים הצעירים. אנחנו רוצים להסביר מה הסיבות האפשרויות להופעה של שיעול יבש, מה אפשר לעשות בנידון ועוד. אם אתם רוצים לשמוע עוד, עכשיו הזמן שלכם פשוט, להמשיך לקרוא.

כמה מילים על המערכת החיסונית

אנחנו צריכים רגע לדבר על פעולת המערכת החיסונית כדי שנוכל להסביר מה קורה אצל ילדים בפרט. המערכת החיסונית שלנו, יודעת, באמצעות נוגדנים, להילחם בשורה ארוכה של מחלות שונות. לצורך העניין, אם 'חטפנו' שפעת, הרי שאנחנו יודעים כי אולי לא נרגיש טוב ליום או יומיים, אבל בתוך זמן קצר נרגיש טוב גם בלי התערבות רפואית יוצאת דופן. זאת כיוון שהמערכת החיסונית שלנו יודעת לעשות פעולות שמאפשרות לגוף לעבור את המחלה ועדיין לשרוד. איך המערכת המופלאה הזו מצליחה לעשות את המהלך הזה? היא מייצרת נוגדנים על בסיס מידע קודם של המערכת. כלומר, אם המערכת פגשה בעבר את אותו וירוס השפעת, היא תדע ליצור נוגדנים לאותה מחלה אשר פגשה בעבר. מכאן אתם וודאי יכולים להבין כבר מדוע ילדים נוטים לחלות בשיעור גבוה ממבוגרים. המערכת החיסונית שלהם עדיין צעירה ולא פגשה שורה ארוכה של מחלות. כלומר, הגוף שלהם צריך ללמוד להתמודד עם שורה ארוכה של נגיפים אותם הגוף לא פגש קודם לכן. מה שהופך את התדירות של ההדבקות במחלות גבוהה יותר וגם את משך המחלות עצמן, לארוכות יותר מאשר אצל בני אדם אחרים, מבוגרים יותר. אחרי שהסברנו את זה, אנחנו יכולים להגיד כי שיעול יבש בדרך כלל נגרם בעקבות הופעת נגיפים לאורך מערכת הנשימה. מה זה אומר בדיוק, נסביר ממש עכשיו.

אז מה גורם לאותו שיעול טורדני?

שיעול יבש או רטוב, נובעים, כאמור, מחדירה של נגיף לתוך מערכת הנשימה. בין אם בעקבות חיידק המתפשט בגוף, וירוס או אלרגיה. אנחנו רוצים להפריד כאן בין מקרים בהם מדובר על שיעול לא כרוני, כלומר, על תסמין שיחלוף לאורך הזמן גם אם לוקח לו קצת זמן להיעלם ואנחנו נסביר עוד מעט מדוע. בין מקרים בהם מדובר על אלרגיה, אסתמה וכיוצא באלו, מקרים בהם יש שיעול כרוני הדורש מענה שונה והרבה יותר אינטנסיבי. בגדול, אצל ילד 'נורמלי', אנחנו יכולים לחזות הופעה של שיעול עד שלושה שבועות מרגע ההידבקות במחלה. שיעול היא אחת הפעולות האפקטיביות ביותר של הגוף, של המערכת החיסונית, להיפטר מחיידקים. לכן, זה גם יהיה התסמין האחרון שיחלוף. כך שגם אם זה לא נעים, זה לא נורא. כמובן, אם השיעול מתגבר פתאום באופן קיצוני והילד או התינוק, סובל מאוד, חשוב לפנות לגורם רפואי מקצועי שידע לעזור לו באופן אקטיבי. אנחנו יכולים להשתמש בתכשירים שונים אשר ידועים בתור מפחיתי שיעול, אם אנחנו רק רוצים לרכך את התסמינים עד שהתופעה תעבור. כאמור, חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא שלכם לפני ביצוע כל פעולה מהסוג הזה.

בכל אופן, תמיד טוב לפנות לקבלת ייעוץ

אמנם, שיעול יבש היא תופעה שכיחה בקרב ילדים ותינוקות ובדרך כלל, זה לא תסמין למחלה מסכנת חיים. תודה לאל, עולם הרפואה היום מציע לכם שורה ארוכה של תכשירים אשר יכולים בהחלט לשפר את מצבו של הילד או הפעוט, כך שירגיש הרבה יותר טוב עם הזמן. בכל זאת, במידה ואתם מודאגים, אתם תמיד יכולים לפנות לאיש מקצוע. לרופא המטפל, כדי לקבל תמונה ברורה יותר בנוגע למצבו של הילד שלכם. אם יש לכם ספקות, אל תהססו לפנות לקבלת עזרה.