אפריל 14, 2024

מהי הוראה מתקנת וכיצד היא יכולה לסייע?

לילדים רבים, יש בעיות וקשיים בתחומים הנלמדים בבית הספר. הסיבות לקשיים הללו יכולות להיות ממגוון מקורות כמו, קשיים התפתחותיים, סביבתיים, חינוכיים, רגשיים, אישיותיים ועוד.
הקשיים עשויים להשפיע על הילדים למשך שנים רבות ואף לגרום לכל מיני עיכובים בתחומי הלמידה. על כן, כאשר הבעיות והקשרים מאותרים, יש חשיבות גדולה לתת לילדים תמיכה וטיפול בהתאם לצרכים שלהם. בצורה זאת, הם יוכלו למשש את מלוא הפוטנציאל שלהם.

אגב, בפעמים רבות מתגלה שיש צורך בהוראה מתקנת. מדובר על התאמה של תכנית הלימודים לילדים באופן אישי וכל זאת בהתאם לקשיים וליכולות שלהם. למעשה, תחום ההוראה המתקנת מתחלק לתת תחומים בהם, קריאה, כתיבה וחשיבה מתמטית.

הכתבה בשיתוף עם מכללת השכל פיתוח מקצועי לעובדי הוראה המציעה מגוון קורסים לעובדי הוראה, בהם גם קורסים להוראה מתקנת.

כמה מילים על מטרות ההוראה המתקנת

המטרה המרכזית היא להקנות לילדים כלים שיעזרו להם להתמודד ולפתור בעיות וכמו כן לפתח כישורים ספציפיים. כל אלה יעזרו להם להתמודד בצורה טובה יותר עם הדרישות האקדמיות בזמן הווה וכמובן גם בעתיד. דבר חשוב שיש לציין לגבי הוראה מתקנת הוא שקיימת גם התייחסות  להתנהגות, לתחושות ולרגשות של הילדים וכמובן גם הוראה מתקנת מסייעת להעלאת הדימוי והערך העצמי של הילדים.

איך מבוצעת הוראה מתקנת?

הלמידה היא פרטנית. היא מתקיימת בקבוצות קטנות של 2 עד 4 ילדים. מה שכן, התכנית היא אישית לכל ילד. לאחר שבוצע אבחון מקיף לכל ילד, נבנית לו תכנית לימוד אישית. האבחנה וכמובן גם התכנית מבוססות על נקודות החוזק של הילדים. כלומר, על הדברים שהם טובים בהם.
זוהי נקודת ההתחלה וממנה לאט לאט מתחילים להוסיף כל מיני פעילויות ומטלות שהילדים מתקשים בהם. למעשה, כל פעם חוזרים לבסיס החזק שיש לילדים ומשם מעלים את רמת המטלות.

חשוב לציין שכאשר מדובר על הוראה מתקנת, החומר הנלמד הוא לא הנושא המרכזי. מה שכן מקבל משמעות הוא פיתוח של מיומנויות למידה, הכרה של אסטרטגיות למידה, פתרון בעיות וחשיבה.

מהם העקרונות של ההוראה המתקנת?

להלן העקרונות:

-אם מגלים שהילדים טובים בדברים מסוימים, תמיד חוזרים אליהם ומחזקים אותם.

-הילדים תמיד פעילים ואינם פאסיביים.

-יש לספק משובים מיידים על ההצלחות של הילדים. נזכיר שילדים שמתמודדים עם קשיים, כמהים למילים טובות ולהכרה במאמצים שלהם. על כן, המשובים יינתנו מיד לאחר ביצוע המטלות בהצלחה.

-אין להעניש את הילדים על כישלונות. יש לעודד אותם לנסות שוב ושוב וכמובן לתגמל על הצלחות.

-חשוב להתאים את הסביבה הלימודית לצרכים של הילד. יש לצמצם גירויים חיצוניים.

שיטות של הוראה מתקנת

יש כל מיני שיטות, כלים ואסטרטגיות שונות שאפשר ללמוד בהוראה מתקנת. הכל בהתאם לצרכים של הילדים וכמובן בהתאם למיומנויות של המורים. למעשה, ההוראה המתקנת מפתחת את היכולות הכלליות של הילדים. הכוונה היא ליכולות כמו, ארגון מידע, סגנון למידה, זיכרון, יכולת חקירה וסקרנות, יכולות שפתיות, יכולות חשבוניות ועוד. תשבצים, משחקי קובייה, משחקי זיכרון ועוד, כל אלה הם כלים בהם יעשו שימוש מורים להוראה מתקנת וכל זאת על מנת לעזור לילדים לחזק את הנקודות החלשות שלהם ולגרום להם להתמודד בצורה טובה יותר עם דרישות בית הספר.