אפריל 14, 2024

איך עושים סקר שוק?

מדובר על אחד הדברים החשובים בתעשייה. למעשה, החברות הגדולות אוספות כל יום נתונים על קהלי יעד שונים המתעניינים במוצרים או השירותים שהן מציעות. כמה שיהיה יותר מידע, כך הדבר רק יטיב עם החברות. את המידע הזה, אפשר לתרגם להמון כסף ומדוע? כי תודות למידע, החברה יכולה לדעת איזה מוצרים ושירותים לייצר וכל זאת בהתאם לקהל או קהלי היעד שלה וכמו כן בהתאם לצרכים של אותם קהלים. מלבד זאת, החברה יכולה גם לדעת איזה התאמות לבצע במוצרים והשירותים שלה ולבצע בהתאם וכל זאת תודות למידע שצברה.
כל המידע הזה ניתן לאיסוף על ידי סקר שוק הניתן במסגרת שירותים של חברת סקרים.

מה זה סקר שוק?

כלי שיכול לסייע בזיהוי וניתוח של צורכי השוק ומידת התחרות של השוק עם שווקים אחרים.
יש טכניקות כמותיות וטכניקות איכותיות, על מנת לבצע סקר שוק. לדוגמה, אם מדובר על טכניקות כמותיות, אפשר להשתמש בסקרי לקוחות וגם לנתח נתונים משניים. אם מדובר על טכניקות איכותיות, אפשר להשתמש בקבוצות מיקוד, לבצע ראיונות עומק ועוד.

מהם הגורמים שנחקרים במסגרת מחקר שוק?

יש כל מיני גורמים בהם:

-אינפורמציית שוק – הכוונה היא שעל ידי מידע שיווקי, יהיה אפשר לדעת את המחירים של הסחורות בשוק וכמו כן את מצב ההיצע וגם את מצב הביקוש.

-פלח שוק – אפשר לחלק את השוק לתתי קבוצות שיש להן מניעים דומים. לדוגמה, אפשר לחלק לחלוקה דמוגרפית, גאוגרפית, טכנוגרפית ועוד.

-מגמות שוק – הכוונה היא לעליות וירידות של שוק וכל זאת בפרק זמן מסוים.

-ניתוח SWOT – הכוונה היא לניתוח החולשות, החוזקות, ההזדמנויות והאיומים. כלומר, באמצעות הנתונים שמתקבלים, אפשר יהיה לדעת כיצד ואיך לקדם את אופן השיווק של המוצר או השירות.

ביצוע מחקר שוק

חברה או מותג שרוצים לאסוף מידע לפני שהם יוצאים לפעילות בשוק חדש, יעשו זאת על פי תהליך שנקרא מחקר שוק. נניח שמדובר על חברה שפועלת בישראל, אבל רוצה לחדור לשוק האמריקאי עם מוצר חדש, הרי שהיא תצטרך לבדוק האם המוצר אכן מתאים לאותו השוק, מהי רמת התחרותיות ואיך אפשר למכור את המוצר בשוק הזה. כמו כן, מחקר שוק הוא לא רק עבור שוק חדש, אלא הוא טוב גם עבור שוק קיים. הוא מסייע למדוד את התנהגות הצרכנים וגם לבדוק את תפיסת הלקוחות לגבי החברה והמוצרים או השירותים שהיא מוכרת.

דוגמאות לסקרי שוק ואיך הם מתבצעים

-יש חברות שמציעות תשלום על מענה לסקר. השאלות שיש בסקר נבחרות בקפידה והתשובות שמתקבלות על ידי מי שענה על הסקר, נשמרות במאגר מידע. כך החברה יודעת איך לשפר מוצרים קיימים ואיך לייצר חדשים.

-יש חברות שפותחות סקרים בדפים העסקיים ברשתות החברתיות. את הסקרים הללו, אפשר לקדם בצורה ממומנת וכך לאסוף את המידע.

-יש חברות וארגונים שמשאירים עמדה עם כרטיסיות חוות דעת. כך הלקוחות יכולים למלא את הסקר בצורה אנונימית. אותו מידע יעזור לשפר את השירות וגם את היחס ללקוחות. הדבר נפוץ במקומות כמו, קופות חולים, סופרמרקטים, רשתות גדולות של חנויות ועוד.

-אפשר גם לבקש מהלקוחות לענות על סקר שביעות רצון או אפילו לשלוח הודעת SMS עם סיום השיחה. בהודעה, אפשר לצרף קישור לסקר.