יולי 26, 2024
דיור מוגן

מונחים ומושגים הקשורים בדיור מוגן

שמעתם יותר מדי מידע על דיור מוגן? אתם מבולבלים מכל המושגים והמונחים ששמעתם?
בכתבה הבאה, נציג לכם הסברים פשוטים וברורים לכל מיני מושגים ומונחים מעולם הדיור המוגן.
תודות לכתבה שלנו, אנו משוכנעים שתוכלו לעשות את ההחלטה הטובה והמתאימה ביותר עבור בני המשפחה היקרים שלכם.

בית אבות

מדובר על מסגרת המיועדת לאנשים שהגיעו לגיל פרישה. יש כל מיני סוגים של בתי אבות בהם,
דיור מוגן, בית אבות לעצמאים, בית אבות סיעודי, בית אבות לתשושי נפש ובית אבות לחולים סיעודיים מורכבים.

דיור מוגן ציבורי

הוא מיועד במיוחד עבור קשישים שיש להם הכנסות נמוכות, עבור עולים חדשים או עבור קשישים שאין להם דירה בבעלותם.

מחלקה סיעודית

מדובר על מחלקה המיועדת עבור קשישים שלא יכולים לתפקד באופן עצמאי. כלומר, הם חייבים סיוע מלא בתפקוד. בכל מחלקה סיעודית, יש צוות גדול ומקצועי של עובדים וכמו כן יש גם השגחה רפואית 24 שעות ביממה. מחלקות סיעודיות בפיקוח של משרד הבריאות.

מחלקה לתשושי נפש

מדובר על מחלקה המיועדת עבור קשישים שסובלים מהפרעות התנהגות, דמנציה, אלצהיימר ועוד. יש מחלקה כזאת בכל בית חולים ויש גם מחלקות הנמצאת בבתי אבות ייעודיים. הקשישים הנמצאים במחלקה, מקבלים סיוע מלא וכמובן גם השגחה צמודה ושירותים סוציאליים.

קצבת זקנה

כל קשיש וקשישה ששילמו ביטוח לאומי כחוק והגיעו לגיל פרישה, יהיו זכאים לקבל קצבה הנקראת "קצבת זקנה". מדובר על הכנסה חודשית שניתנת מהמוסד לביטוח לאומי.
הכנסה זו היא קבועה ואין לה שום קשר להכנסות אחרות שהקשישים מקבלים. היא ניתנת כחוק.

גמלת סיעוד

במידה והקשיש או הקשישה מתגוררים עדיין בבית שלהם והם זקוקים לעזרה בביצוע פעולות יומיומיות, הם יהיו זכאים לקבל גמלת סיעוד הכוללת טיפול במרכז יום, שעות טיפול אישי, מוצרי ספיגה, שירותי ניקיון וכו'. על מנת לקבל גמלת סיעוד, יש להגיש בקשה מסודרת למוסד לביטוח לאומי. כמובן שיש גם לעמוד בכל מיני תנאים נדרשים כמו, מבחן הכנסה, מבחני ADL ועוד.

מבחן ADL

מדובר על מבחן שבודק את הרמה התפקודית של הקשיש או הקשישה. המבחן בודק יכולת לביצוע פעולות כמו, שתייה, אכילה, לבוש, רחצה, קימה, שכיבה, שליטה על הסוגרים. על פי תוצאות מבחן זה, יוחלט אם תינתן זכאות לגמלת סיעוד.

מבחן מיני מנטל

מדובר על מבחן שבודק את המצב הקוגניטיבי של הקשיש או הקשישה. המבחן הזה מבוצע על ידי נוירולוג, פסיכיאטר או פסיכוגריאטר. המבחן בודק התמצאות בזמן ובמרחב, הבנת של הוראות מורכבות, זיכרון וכו'. תודות למבחן זה, אפשר לאבחן מחלות דמנטיות.

ביטוח סיעודי

על מנת לממן ליווי סיעודי מבלי הצורך להיות תלויים כלכלית במשפחה, מומלץ לעשות ביטוח סיעודי. תודות לביטוח זה, אפשר לקבל קצבה מדי חודש וכך לשלם על טיפולים ובכלל על תשתית טיפולית נדרשת במידת הצורך.