אם אתם קבלנים או בעלי עסקים בתחום הבנייה, שווה לכם לשקול להירשם לפנקס הקבלנים. מדובר בתהליך שיכול להניב לכם יתרונות משמעותיים, אך מצד שני, גם להציב בפניכם אתגרים בירוקרטיים לא פשוטים. אז מה בעצם נדרש כדי להירשם כקבלן? ואיך זה משפיע על העסק שלכם? במדריך הזה, נסקור את כל מה שצריך לדעת על רישום קבלנים, כדי שתבינו בדיוק מה צריכים להיות צעדיכם הבאים.
מי חייב להירשם בפנקס הקבלנים?
הדרישה המרכזית לרישום קבלנים היא גובה עלות העבודה המבוצעת. כל קבלן שמבצע עבודה שעלותה גבוהה מ- 90,472 ₪ (לפני מע"מ) חייב להירשם כקבלן בענף ראשי. רישום בענף ראשי מקנה לקבלן את הזכות לעבוד בכל ענפי המשנה של אותו הענף. לדוגמה, קבלן בנייה רשום יכול לבצע עבודות שיפוצים, איטום, חשמל ועוד.
אם עלות העבודה נמוכה מ-90,472 ₪ אך עולה על 47,256 ₪, הקבלן יכול להירשם כקבלן בענף משנה. במקרה הזה, הרישום מגביל אותו לעסוק רק בתחום הספציפי של הענף המשני שבו נרשם. כלומר, קבלן שיפוצים לא יוכל לבצע עבודות חשמל או איטום.
דרישות לרישום קבלנים
בין הדרישות הנחוצות, נמצאות אלו הבאות:
ניסיון מקצועי – עליכם להוכיח שיש לכם ניסיון בביצוע פרויקטים בתחום הבנייה, כשכירים או כעצמאים, כאשר הדרישות משתנות לפי סוג המועמד.
הכשרה מקצועית – אם אתם נרשמים כקבלנים בענפי משנה, ייתכן שתצטרכו לעבור קורסים מקצועיים המוכרים על ידי המדינה. לדוגמה, קבלן שיפוצים חייב לעבור קורס קבלני שיפוצים.
מבחן רשם הקבלנים – מועמדים לענפי משנה יכולים להיבחן במבחן מקצועי כדי להוכיח את ניסיונם. ישנן שתי דרכים לגשת למבחן, באופן עצמאי או דרך מכללה.
עבר פלילי – כדי להירשם צריך להוכיח שאין הרשעות פליליות רלוונטיות בתחום הבנייה בשנים האחרונות. קבלן שלא עומד בתנאים אלה לא יוכל להירשם.
תהליך רישום קבלנים
השלב הראשון כולל הגשת טפסים למשרד השיכון, עם כל המסמכים והאישורים שיכולים להוכיח את ההתמחות והניסיון שלכם בתחום. לאחר הגשת המסמכים, הם נבדקים על ידי וועדת מומחים ציבורית, ואם הכל תקין, הרשם יאשר את הרישום.
מה היתרונות של רישום קבלנים?
לרישום קבלנים יש מספר יתרונות מרכזיים שיכולים להועיל לעסק שלכם. כך למשל, רק קבלנים רשומים יכולים להשתמש בכינוי "קבלן" באופן חוקי, מה שתורם ליוקרה שלכם. קבלנים רשומים זכאים להגיש מועמדות למכרזים של משרדי הממשלה, עיריות ויישובים, מה גם חברות ביטוח מבטחות רק קבלנים רשומים בפרויקטים הגדולים, דבר שמבטיח כיסוי במקרה של תקלות או נזקים.
ולבסוף, המובן מאליו – קבלנים רשומים מופיעים בפנקס הקבלנים, מה שמסייע ללקוחות למצוא אתכם יותר בקלות ולהתייחס אליכם כאל אנשי מקצוע מוסמכים.
בשורה התחתונה,
רישום קבלנים כחוק הוא צעד חיוני שיכול להציע יתרונות רבים לעסק שלכם, כולל מוניטין מקצועי, גישה למכרזים חשובים ושמירה על החוק. היכרות עם החוק על דרישותיו השונות לפני הגשת בקשה לרישום, יכולה לחסוך לכם זמן, כסף וטעויות בעתיד ולעזור לכם לעבור לשלב הבא בהתפתחות העסקית!
*** נכתב באדיבות G.A.M גלאור – מומחים לרישום קבלנים כחוק.